maandag 1 december 2008

Breng ons wat sneeuw en een teddybeer

Na een drukke en bewogen week is het dringend tijd jullie nog eens op de hoogte te stellen van wat er zich hier in het voor jullie verre en o zo zonnige Argentinië afspeelt. Ik hoorde een weekje terug dat het daar in België hevig aan het sneeuwen was en dat koude tijden aanbreken… Wat een (letterlijk en figuurlijk) wereld van verschil. Wij hebben hier met ons allen de voorbije week echt afgezien van de warmte met dagelijkse temperaturen van bijna 40 graden. Ik kan me zo inbeelden dat velen onder jullie nu dromen van een stevig zonnetje, maar geloof me, wanneer het echt te warm is, dromen we hier ook af en toe van een regenbui of een koude bries. Alleen al maar om het feit dat het leven volledig stil komt te liggen wanneer het warm is (net zoals bij onweer). Op de warmste uren van de dag trekt iedereen zich terug in zijn met ventilator voorziene kamer om te slapen. Ook wijzelf, niet gewend aan dit soort temperaturen, hebben de voorbije week echt wel meermaals nat in het zweet gestaan. Vooral omdat onze verhuisdag EINDELIJK was aangebroken. Woensdag zijn we met heel ons hebben en houden in ons appartement getrokken. Verhuizen onder de vlakke zon, zelfs om 9 uur s morgens, is geen pretje, zoveel kan ik wel verzekeren. Maar goed, we zijn blij dat we eindelijk op ons definitieve stekje geraakt zijn, ook al zullen we onze patio zeker missen. Om dat te compenseren hebben we beslist vandaag een plant te gaan kopen :).

Genoeg over ons verteld, we hebben ook een belangrijke update over onze activiteiten in Vera (huisjes bouwen, zie ook hieronder). Woensdagavond zijn we met ons vier naar Vera getrokken voor een vergadering met Ecos, tenminste dat is wat wij dachten. Eens aangekomen bleek dat niet alleen Ecos aanwezig was, maar ook een andere organisatie die werkt met gezinnen waarvan één of meerdere kinderen gehandicapt zijn. Deze organisatie had samengezeten met Ecos om gebaseerd op onze verwachtingen en mogelijkheden met een prachtig idee en initiatief op de proppen te komen. Zoals eerder al gezegd, was ons oorspronkelijk plan om huisjes te gaan bouwen voor de armste gezinnen in de buitenwijken van Vera. Dit bleek echter, na grondig onderzoek van Ecos ter plaatse, niet de meest geschikte manier om hulp te geven om twee toch wel zeer belangrijke redenen. Eén: veel mensen willen hun oorspronkelijk huis niet opgeven, hoe armzalig het ook is. Twee: hoe zouden we ooit een selectie kunnen maken; wie krijgt een huis en wie niet… Wel, deze problemen zijn nu van de baan; we gaan in plaats van huizen te bouwen, bestaande huisjes renoveren en in plaats van willekeurig een aantal gezinnen te selecteren, hebben we samen met Ecos beslist de gezinnen met gehandicapte kinderen te helpen. Dit is voor ons een hele stap vooruit, want deze gezinnen zijn reeds aangesloten bij de organisatie (de naam ontsnapt me even, ik update later) en zijn bijgevolg gemakkelijker te bereiken en ook te “controleren”, aangezien ze in wekelijks contact staan met de organisatie. Ze wisten ons te vertellen dat het om twaalf gezinnen zou gaan, elke met verschillende noden. Het ene gezin heeft een nieuw dak nodig, het andere heeft geen vloer, en nog andere hebben geen deur of vensters, maar enkel golfplaten die met palen rechtgehouden worden. Wij hebben nu binnenkort een nieuwe afspraak met beide organisaties, en in tussentijd zullen zij het rechtstreekse contact en de voorbereidingen op hun nemen. Zo zal een van de mensen uit Ecos, een architect, elk huisje gaan bekijken en een budgetraming maken van de renovering. Ook wordt een dag vastgelegd waarop alle gezinnen en ARCO Argentina aanwezig zijn, om kennis te maken en om ons idee voor te leggen. We zullen dus binnenkort ter plaatse onze handen uit de mouwen kunnen steken, bouwen, metselen, samen met Ecos en de andere organisatie. Het is trouwens echt geweldig om deze mensen te leren kennen, ik denk dat ik voor ons alle vier praat wanneer ik zeg dat deze mensen een inspiratie voor ons en ons project zijn.
Ik denk dat het voor velen thuis ook wel duidelijk is dat ons project een nieuwe draai heeft gekregen. Daarom een kleine oproep aan jullie thuis; als iemand een idee heeft hoe wij van hieruit nog mensen (of sponsers) kunnen bereiken, alle ideeën zijn meer als welkom!

De verhalen houden niet op; Patricia, onze tweede mama hier, heeft ons enkele dagen geleden verteld over een specifieke buitenwijk in Santa Fé, die enkele jaren geleden volledig overstroomd is. Kinderen gaan op hun blote voeten naar school, hebben bijna geen kleren, bijna geen eten, … Daarom stelde ze voor, en we hebben er geen moment over getwijfeld, om bij Kerstmis naar daar te trekken en letterlijk en figuurlijk de kerstman te spelen. We zullen naar daar trekken om met “Bruno de kerstman” kleertjes, schoentjes, teddybeertjes en dergelijke uit te delen. Daarom ook een oproep aan alle mensen die dit lezen; indien er betsenaars zijn die nog enkele kleine teddybeertjes of slippers of t-shirtjes kunnen missen, breng ze maar bij mijn mama of Jean-Pierre. Hetzelfde voor de mensen die in omstreken van Vlezenbeek wonen, Hugo en Fabienne kunnen ook enkele spullen meebrengen.

Tot slot nog een kleine update over onze activiteiten hier in Nelson; vrijdag en zaterdag zijn ze letterlijk in het water gevallen. Na en hele week broeiend heet te zijn, begon het vrijdag echt hevig te regenen, en ook dan komen ze hier niet buiten, zowel de jongens hadden geen opkomst op hun voetbaltraining als wijzelf zaterdag op onze korfbaltraining. Vrees echter niet, het is helemaal niet dat de kinderen het al beu worden, het is gewoon hier niet op te dagen als het regent, blijkbaar zelfs niet op school. Gisteren wel jeugdbeweging gehad; gedanst op onze Belgische trots Bart Kaël en met klei gewerkt.

Ziezo, ik denk dat dit al een hele brok is om te lezen, hoop dat jullie even enthousiast zijn over de vorderingen en de nieuwe ideeën… Reacties zijn dan ook meer als welkom!
Dikke kus aan het thuisfront en waarschuwing aan de komende bezoekers: breng zonnemelk en een petje mee!

8 opmerkingen:

Unknown zei

Hi Arco team,
Prima initiatief om naast het stimuleren van de secundaire behoeften (o.a. sociale vaardigheden aan te leren via het verenigingsleven)van de kinderen in Nelson; ook de primaire behoeften van een aantal gezinnen en hun gehandicapte kinderen te verbeteren in de buurt van Vera. Ook het initiatief om in een achtergestelde wijk in Santa Fé kinderen een geschenkje met Kerstmis aan te bieden is lovenswaardig; wij proberen van hier uit nog wat geschenkjes te verzamelen. Doe zo voort en tot weldra.
Fabienne & Hugo

Kimmy zei

jeeuj een reactie :)
hopelijk krijgen jullie alles mee tot hier!
tot snel!
kimmy

Lies@Zwitserland zei

hey daar, wat bedoelen jullie juist met: als iemand een idee heeft hoe wij van hieruit nog mensen (of sponsers) kunnen bereiken, alle ideeën zijn meer als welkom!

sponsers dat begrijp ik, maar waar hebben jullie nog mensen voor nodig, voor ginder ter plekke, die jullie dingen toesturen, die in belgie voor jullie .. ik weet niet wat doen?

Myra zei

Hola chicas!!
Wat missen we jullie hier: op onze etentjes, feesjes, en ook waneer ik zin heb om een chickenburger te gaan eten! Maar ik mag niet klagen, ik heb jullie overlaatst nog gezien. Wat een fantastische ervaring!!
Jullie zitten daar zo goed. De liefde dat die mensen hebben voor anderen is in België gewoon onbestaande. Echt fantastisch! Jullie zijn echt BV's daar in Nelson. Iedereen kent jullie, gewoon teveel mensen om iedereen bij naam te kennen.
Doe je Carlos en Virginia en al die families daar de groeten! Geef ze ook mijn mail, want ze wouden graag foto's uitwisselen (carlos en zijn vrouw hebben de dag dat we vertrokken foto's van ons genomen). Zo waren wij ook een kleine week even BV! hehe
Doe zo verder, geniet ervan, want het is zo snel al weer gedaan! Ik wil terug! ;-)
Op 4 Jan vertrek ik naar Firenze. Ik heb er een kamer gevonden in een appartementje (met terrasje!). Ik heb een dubbel bed en veel plaats, dus ik verwacht jullie in het tweede semester eh!

Vele warme en toch winterse kussen,

Myra

Unknown zei

Hey Arco,
Ook ik volg nog steeds de activiteiten op de voet. Hoe verlopen de activiteiten in Vera? Zijn de watervallen van Iguacu echt de moeite om te bezoeken? Dan kom ik nog eens af!!
Kimmy, ik ga nog een DVD meegeven met het filmke van de opening > Mario en Virginia hadden dit nog gevraagd.
Ik heb nog geen tijd gevonden om de video's te bewerken van de opening en andere activiteiten. Hier ga ik zo rap mogelijk werk van maken.
Veel groetjes aan iedereen.
tot gauw,

Tristan

Kimmy zei

Hey Lies,
Keileuk dat je onze activiteiten leest, zeer lang geleden ondertussen! Hoe gaat het met jou?
wat betreft je vraag, doelden we gewoon op het feit dat als iemand nog liefdadigheidsacties wist waarvoor arco in aanmerking kan komen, je het ons zeker mag laten weten..
dikke kus
kimmy

Kimmy zei

Hey Tristan

als ge u afvraagt of de watervallen de moeite zijn, amaai zijt maar zeker, spring maar direct het vliegtuig in want das echt onbeschrijfelijk mooi.
Dankjewel voor de dvd, Mario en Virginia zullen er blij mee zijn
dikke kus
Kimmy

Lies@Zwitserland zei

Okay,
merci voor de reactie!
voorlopig zit ik in Zwitserland dus, nog tot eind maart zeker
maar als ik hier iets tegenkom in die aard, denk ik zeker aan jullie!
k vind het fijn om jullie project te volgen en k vind het SUPER wat jullie allemaal doen daar!
Nog veel succes en plezier en geniet van de warmte!